I dag har jeg været 100% plantespiser i 20 dage, og jeg tænker, at jeg som minimum fortsætter 20 dage mere. Min kost har i flere år bestået af en stor mængde frugt, grønt og bælgfrugter hver dag, men i kombination med fisk, æg, enkelte fåre- og gedemælks produkter og planteolier, hvilke jeg nu også har udelukket fra min kost. Jeg troede det ville blive svært, at undvære især fisk og olie, men indtil videre går det som en leg, og jeg savner ingen af de nævnte ting, tværtimod så har jeg faktisk slet ikke lyst til at spise hverken æg eller fisk. Jeg synes det er utroligt inspirerende, at lave mad hver dag ud fra tankegangen om, at alt skal være plantebaseret. Det heldige ved plantebaserede råvarer er, at stort set alt kan mikses sammen. Jeg skrev lidt om ‘bowlfood’ i forrige weekend, og med en plantebaseret livsstil spiser jeg 95% af mine måltider fra en skål, dvs. alle bortset fra når jeg spiser frugt og hjemmebagte boller i mellem måltiderne. Du kan peppe enhver ‘salatskål’ op med en god olie-fri dressing, en halv avokado og en hjemmelavet hummus. Salaten herunder er lavet ud fra hvad jeg havde i køleskabet, og er et godt bud på alt hvad jeg har brug for i et måltid, i form af kulhydrater, proteiner, fedt og vigtige næringsstoffer.

Jeg er blevet mere opmærksom på, at huske og supplere mine måltider med de kosttilskud, som jeg selv tror på er gode at tage. I øjeblikket spiser jeg især B-vitaminer, hvoraf B12 er meget vigtigt, når du spiser plantebaseret, D-vitamin, K-vitamin, Magnesium og Selen. Jeg har før i tiden været fortaler af fiskeolie, men det tager jeg ikke i øjeblikket, da det jo er et animalsk produkt.

Ingredienser

  • Revet rødbede (ligger i bunden)
  • Linser
  • Dampet broccoli
  • Spinat
  • Agurk
  • Grøn peberfrugt
  • 1/2 avokado
  • Kalamata oliven
  • Valnødder
  • Olie-fri tahindressing

Fremgangsmåde

Dressingen er lavet på 1 spsk. tahin, som er blandet med 1 spsk. æblecidereddike, 1 spsk. vand, 1 tsk. lime/citronsaft, 1 spsk. soyayoghurt, lidt cayennepeber og en smule tamari. Hvis dressingen er for tyk kan du tilsætte lidt mere vand, eller æblecidereddike. Jeg laver gerne en stor portion, som jeg har stående i køleskabet klar til brug.

Kom alle ingredienser i en skål og kom til sidst dressing, nødder og oliven over salaten.

Lidt tanker om olie, og hvorfor jeg holder en pause fra det …
Da jeg mødtes med Klinisk Diætist Maria Felding første gang, fik jeg et chok over, at jeg skulle droppe alle former for olie, når jeg kastede mig ud i en plantebaseret kost – i hvert fald hvis man skal følge hendes dokumenterede kostråd. Olie er et restprodukt, som ikke indeholder hverken kulhydrat, protein eller nogen vigtige næringsstoffer – kort sagt er det hvad det er, nemlig ren fedt. 1 spsk. olivenolie svarer til ca. 125 kalorier, som altså er den tomme af slagsen. Jeg har før i tiden spist og brugt rigtig meget olivenolie i min madlavning, men nu hvor jeg ved, at min krop ikke har brug for det, har det været ret nemt at undvære. Tænk bare på de mange kalorier, som jeg kan bruge på noget andet i stedet, og som faktisk tilfører næring til min krop. Hvis du har lyst til at vide mere om det at spise en plantebaseret kost, så kan jeg varmt anbefale Marias bog ‘Den Plantebaserede Kost’, som virkelig har været en øjenåbner for mig, i forhold til hvordan jeg selv ønsker at leve mit liv.