Min morgenmad er stort set aldrig ens, men hvis der er én ting jeg ofte hopper tilbage til, så er det grød med en god omgang topping. Helt normal havregrød står ikke øverst på listen, da jeg desværre ikke bliver mæt af kun at spise gryn, og samtidig har haft episoder, hvor havre giver mig ondt i maven. Derfor fik jeg i sin tid øjnene op for en færdigblandet havrefri grød fra Irma, som jeg introducerede jer for i efteråret med dette indlæg.

Den grød er fast inventar i mit køkken, og det sker tit at jeg vågner om morgenen og kun har lyst til den. Grøden er lavet på hirse, boghvede, quinoa, fennikelfrø og rosiner og er på sin vis ret neutral i smagen. Jeg pifter den op med kardemomme og kanel og en lille smule salt. Det ekstravagante ligger dog i mit valg af topping, som også varierer, men har dog mine favoritter. I øjeblikket spiser jeg min grød med hjemmelavet cashewmælk, hindbær chia-jam,, banan, peanutbutter, kakaonibs, nødder og kerner – the more, the better.

Opskriften er til én person.

Ingredienser

  • 1 dl. grød, Irmas nr. 2
  • 3, 5 dl. vand
  • 1 tsk. kanel
  • 1 tsk. kardemomme
  • 1 knivspids salt

TOPPING

Fremgangsmåde

Kog grøden som anvist på pakken, men tilføj salt, kanel og kardemomme, og lad den derefter trække i 15 minutter i gryden under låg, gerne pakket ind i et viskestykke. Jeg plejer at gå i bad mens grøden trækker.

Top din grød med cashewmælk, skiveskåret banan, peanutbutter, hindbær chiajam, kakaonibs, nødder og kerner og nyd den, mens du forsøger at starte dagen med en rolig morgen.

Velbekomme!

Psst … Husk og følg mig på @afoodaffair_bysteph, hvis du vil holdes opdateret på mine seneste opskrifter.