Mit indre farveladeglade barn kan ikke blive andet, end at blive lykkelig af at både lave og spise sådan et skønt regnbuemåltid, som denne Buddha Bowl. Jeg har aldrig sået tvivl om begrebet om, at vi spiser med øjnene – selvfølgelig gør vi da det. Når jeg laver mad og udvikler mine opskrifter, tænker jeg selvfølgelig i smagsnuancer, men i lige så høj grad også i farver. Det er min måde at være kreativ på. En tommelfingerregel fortæller, at du ved du spiser sundt og varieret, hvis du spiser mange farver i løbet af en dag (det gælder naturligvis ikke vingummier, M&Ms eller smukke farverige macarons). Farverigt frugt og grønt er spækket med antioxidanter, der hjælper din krop til at holde sig stærk, sund og rask.

Sommermad er kendt for sine flotte farver, men denne Buddha Bowl er et bevis på, at det er mindst lige så nemt at lave en farverig vintersalat med sæsonens skønne, sunde råvarer. Rødkål, butternutsquash og rødbeder er alle gode vinterafgrøder, som du kan købe i alle supermarkeder henover vinteren.

Præcis som jeg plejer, vil jeg anbefale dig at lave store portioner, når du tilbereder dine grøntsager. Det tog mig 10 minutter at lave denne Buddha Bowl, da jeg havde alle ting forberedt i køleskabet på forhånd, bortset fra kålen, som hurtigt blev stegt på panden i lidt kokosolie for at gøre den mere spændende.

Jeg har ikke angivet mængder i opskriften, men blot ingredienser, da det afhænger af hvor meget du ønsker at gemme til senere brug.

Rigtig god fornøjelse med din Buddha Bowl.

Ingredienser

  • Røde fuldkornsris
  • Fintsnittet rødkål
  • Butternutsquash
  • Ovnbagte tomater (se opskriften herunder)
  • Zucchini
  • Spinat
  • Rødbedehummus
  • Ristet boghvedekerner
  • Græskarkerner

Fremgangsmåde

Tænd ovnen på 175 grader og kog risen som anvist på pakken.

Opskriften på rødbedehummus finder du her.

Gør butternutsquash klar til ovnen ved at skære den ud i mindre stykker, som du vender i lidt olivenolie, samt salt og peber. Bag dem i ovnen i små 20 minutter til stykkerne bliver helt bløde. Jeg vil anbefale dig at beholde skrællen på, men sørg da for, at den er økologisk.

OVNBAGTE TOMATER

Vend tomaterne i olivenolie, lidt agavesirup/akaciehonning og balsamico, drys med krydderurter og salt og peber. Bag tomaterne i et ovnfast fad i 15 minutter og lad dem køle lidt af. Lav gerne en stor portion tomater, som du kan opbevare i køleskabet – de smager også godt, når de er kolde.

Steg den sprøde rødkål på en varm pande i lidt kokosolie.

Skær zucchini tyndt på et mandolinjern, skyl spinaten og rist kernerne på en tør pande.

Anret din buddha bowl med lune røde ris, kokosrødkål, frisk spinat, fintsnittet zucchini, bagt butternutsquash, smagfulde tomater, rødbedehummus og ristede kerner.

Velbekomme!

 

Sulten efter mere? Så tjek også opskriften på min Buddha Bowl med fuldkornsris, og bønnecreme her, eller en helt trejde variant med kikærter og bagte grøntsager

Psst … Vil du vide hvorfor det hedder Buddha Bowl? Så læs mit indlæg om Buddha Bowl-begrebet her