Blomkål kan næsten altid findes i mit køkken og i øjeblikket er jeg gladest for den variant jeg laver i ovnen. Det er super nemt og smager fantastisk for en kål-fan som mig. Du kan enten spise blomkålet uden noget eller peppe den op med min salsa og lidt ristede pinjekerner, som jeg har gjort her.

Du kan med ro i sindet spise løs af blomkål, da det er mager kost med et højt indhold af fibre, C-vitamin og mineraler.

Opskriften er til 2 eller 3 personer afhængig af hvor mange andre grønne retter der bliver serveret til.

Ingredienser

  • 1 blomkål
  • Lidt olivenolie
  • Salt og peber
  • Ristede pinjekerner
  • Salsa – se opskriften her

Fremgangsmåde

Vask blomkålet og skær det i tynde, men store stykker på tværs. Fordel stykkerne på en bageplade og kom olivenolie, salt og peber og evt. lidt frisk citronsaft over. Blomkålen skal bages i ovnen ved 175 grader i ca. 12 minutter indtil det bliver gyldent.  Lad blomkålet køle lidt af inden du anretter med salsa og ristede pinjekerner.

Psst … Husk og følg mig på @afoodaffair_bysteph, hvis du vil holdes opdateret på mine nyeste opskrifter.